شباهت‌های مهدویت از نظر اهل‌سنت و شیعه چیست

شناسه نوشته : 16688

1394/08/24

تعداد بازدید : 856

در موضوع مهدویت میان شیعه و اهل‌سنت مشترکات فراوانی است؛ به برخی از مهم‌ترین محورهای مشترک اشاره می‌شود و به جهت اختصار یک آدرس از مهم‌ترین منابع اهل‌سنت و یک آدرس از بهترین منابع شیعه می‌آوریم:

. نام و نسب امام مهدی4:در روایات متعددی از شیعه و اهل‌سنت آمده است که حضرت مهدی4از اهل‌بیت:،[1]عترت؛[2]هم‌نام و هم‌کنیه با پیامبر6،[3]از فرزندان امام علی7[4]و از نسل فاطمه3[5]است.

2. شمائل امام مهدی4:امام مهدی4در شکل ظاهری و رفتار، شباهت تمام با پیامبر6دارد؛ چهره‌اش نورانی و همانند ستاره‌ای درخشان است،[6]پیشانی بلند[7]و بینی کشیده دارد، بر گونۀ راستش خالی است،[8]و دندان‌هایش از هم جدا می‌باشد.[9]



[1]. من لایحضره الفقیه، ج3، ص177؛ سنن ابوماجه، ح4085.

[2]. الغیبة، شیخ طوسی، ص186؛ کنز العمال، متقی هندی، ج14، ح38662.

[3]. کمالالدین، ج1، ص286، باب25، ح1، سنن ابوداود، ح4276.

[4]. الغیبة، شیخ طوسی، ص185، ح144؛ العرف الوردی فی اخبار المهدی(چاپ شده در الرسائل العشر)، سیوطی، ص219.

[5]. کشف النغمة، اربلی، ج3، ص288؛ المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج4، ص577.

[6]. کمالالدین، ج2، ص469، ح23؛ البیان فی اخبار صاحب الزمان، گنجی شافعی، باب7، ح50.

[7]. الغیبة، نعمانی، ص214، ح2؛ المصنف، صنعانی، ح20773.

[8]. کمالالدین، ج2، ص445، ح19؛ البیان فی اخبار صاحب الزمان، گنجی شافعی، باب18، ح51.

[9]. الغیبة، نعمانی، ص214، ح2؛ ینابیع المودة، قندوزی، ج3، ص263.

. ظهور:مشترکات شیعه و اهل‌سنت در آموزۀ ظهور عبارت‌اند از: حتمی بودن ظهور،[1]ظهور امام در چهل سالگی،[2]مکان ظهور در مکه،[3]ظاهر شدن امام مهدی4در مدینه پیش از ظهور،[4]نزول فرشتگان برای یاری امام مهدی4،[5]امدادهای الهی،[6]یاران خاص 313 نفر،[7]قدرت‌مندی یاران،[8]یاران امام از مناطق مختلف.[9]

4. زمینه‌های اجتماعی ظهور:ناامیدی کامل مردم،[10]نداشتن پناهگاه،[11]فراگیر شدن ستم،[12]پیدایش هرج‌و‌مرج، فتنه‌ها و قتل‌عام شدید.[13]

5. نشانه‌های ظهور:فراوانی نشانه‌های ظهور،[14]نشانه‌های حتمی و



[1]. کافی، ج1، ص398، ح2؛ صحیح ترمذی، ح2231.

[2]. کمالالدین، ج1، ص315، ح2؛ فرائد السمطین، جوینی، ج2، ص565.

[3]. الفتن، نعیم بن حماد، ص240، ج943؛ تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی، ج2، ص204.

[4]. الغیبة، نعمانی، ص279، ج67؛ مسند احمد بن حنبل، ج6، ص316.

[5]. کمالالدین، ج2، ص671، ج22؛ عقد الدر فی اخبار المنتظر، مقدسی شافعی، باب3، ص64.

[6]. عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج1، ص262، ح22؛ الفتن، نعیم بن حماد، ص215، ح860.

[7]. الغیبة، نعمانی، ص315، ح9؛ الحاوی للفتاوی، سیوطی، ج2، ص73.

[8]. الغیبة، نعمانی، ص310 و 371، ح2 و 5؛ عقد الدرر فی اخبار المنتظر، مقدسی شافعی، ص91.

[9]. شرح الاخبار فی فضائل الائمة الاطهار، نعمان بن محمد، ج3، ص366؛ سنن ابوداود، ح4286 و 4287.

[10]. الغیبة، نعمانی، ص186، ح29؛ الکتاب المصنف، ابن ابی‌شیبه، ج7، ص1416، ح511.

[11]. کافی، ج8، ص263، ح379؛ المصنف، صنعانی، ح20770.

[12]. کافی، ج1، ص526، ح1؛سنن ابوداود، ح4282.

[13]. الغیبة، نعمانی، ص277، ح61 و ص235؛ الکتاب المصنف، ابن ابی‌شیبه، ج7، ح37628.

[14]. رجوع شود به بحارالانوار، بحث علایم ظهور و کتاب نوادر الدهور فی علائم الظهور، نوشتۀ سیدحسن میرجهانی، در دو جلد و نیز نعیم ابن حماد در الفتن.

غیرحتمی،[1]ندای آسمانی،[2]سفیانی،[3]خسف بیداء،[4]پرچم‌های سیاه از خراسان،[5]قتل نفس زکیه.[6]

6. حکومت امام مهدی4:تشابه سیرۀ امام مهدی4به پیامبر6،[7]عدالت‌محوری،[8]رفاه و آسایش،[9]امنیت همه‌جانبه.[10]

7. بازگشت حضرت عیسی7.[11]

8. حاکمیت امام مهدی4بر جهان و فراگیر شدن اسلام.[12]و‌[13]



[1]. الغیبة، نعمانی، ص301، ح5 و ص253، ح11.

[2]. همان، ص253، ح13؛ الفتن، نعیم بن حماد، ص236، ح931.

[3]. کمالالدین، ج2، ص650، ح5؛ صحیح مسلم، ج4، ح2882 - 2883.

[4]. الغیبة، نعمانی، ص257، ح15؛ صحیح مسلم، ج4، ص2882.

[5]. الغیبة، نعمانی، ص251، ح8؛ مسنداحمد بن حنبل، ج5، ص277.

[6]. الغیبة، نعمانی، ص264، ح26؛ المصنف، ابن ابی‌شیبه، ج8، ص649، ح199.

[7]. الغیبة، نعمانی، ص232، ح17؛ مجمع الزوائد، نورالدینی هیثمی، ج7، ص317.

[8]. کمالالدین، ج1، ص304، ح16؛ سنن ابوداود، ح4282.

[9]. الغیبة، نعمانی، ص237، ح26؛ سننابن‌ماجه، ح4083.

[10]. الغیبة، نعمانی، ص241، ح35؛ المعجم الکبیر، طبرانی، ج8، ص179.

[11]. الکافی، ج8، ص50، ح10؛ سننابن‌ماجه، ح4078. روایات در این زمینه به حد تواتر است؛ سلسلة الاحادیث الصحیحة، ناصرالدین البانی، ج5، ص178.

[12]. تفسیر عیاشی، ج1، ص207، ح81؛ کنز العمال، متقی هندی، ج14، ص336، ح38855.

[13]. با استفاده و تخلیص از کتاب بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهلسنت.