تفاوت چکیده، نتیجه گیری و جمع بندی
- چکیده: ناظر به کل فرایند پایان نامه است. حداکثر کلمات چکیده 300 کلمه است. چکیده باید کوتاه، پرمعنا، گویا و منسجم باشد و از مترادف ها و حشوها بپرهیزد
- واژگان کلیدی: این واژه ها نقش نمایه را در جستجوهای الکترونیکی و اینترنتی داراست تعداد آن حداکثر 7 مورد است. باید واژگانی بیاید که به طور مستقل محتوای مقاله را معرفی می کند.
چکیده شامل موارد ذیل است:
1- مسأله چیست؟
2- سوال اصلی کدام است؟
3- با چه روشی به آن پرداخته شده است؟
4- نظرهای مختلف درباره مسأله چیست؟
5- نظر انتخابی کدام است و چه دلایلی برای اثبات آن ارائه شده است؟
6- نتیجه و یافته چیست؟
- نتیجه گیری: محتوا ، نتایج و دستاوردهای تحقیق است.
- مقدمه: ناظر به محتوایی است که فضاسازی می شود برای ورود به بحث.
- پیش گفتار: نگاه بیرونی به کتاب است و جزء کتاب نیست، نگاهی به امتیازات خاص این کتاب.( پیش گفتار مختص کتاب است نه پایان نامه ها)
روش تحقیق
روش باید با سؤالات تحقیق هماهنگ و مناسب باشد. در برخی از پژوهش ها از چند روش استفاده می شود؛ یکی از این موارد جایی است که موضوع ما دارای ابعاد مختلف تعریفی، توصیفی، توجیهی، تبیینی و تغییری باشد.
باید توجه داشته باشیم آنچه به عنوان روش کتابخانه ای نامیده می شود، 2 مرحله دارد: مرحله گردآوری اطلاعات لازم و مرحله تجزیه و تحلیل محتوا یا اندیشه ورزی روی اطلاعات است.
تبیین مسأله (بیان مسأله)
شامل موارد ذیل است:
1- تعریف موضوع و تبار شناسی
2- تبیین ابعاد و قلمرو موضوع (تحدید زمانی، مکانی، هدفی، روشی)
3- بیان نوع نگاه و رویکرد موضوع
4- هرچه موضوع شفاف تر باشد، بیان مسأله کم حجم تر است.
5- از بکار بودن اصطلاحات غیر سلیس، متکلم وحده و آوردن معنای لغوی و اصطلاحی اجتناب شود.
سؤالات تحقیق
اصلی: دغدغه اصلی محقق است و از عنوان موضوع اخذ می شود.
فرعی: از تحلیل سؤال اصلی بدست می اید و یا جنبه ی مقدماتی برای پاسخگویی به سؤال اصلی دارد. این سؤالات برای فصلهای پایان نامه، عنوان ساز هستند.(عنوان های فرعی، عنوان فصلها را تشکیل می دهند.)
ساختار:
- فصل بندی باید ناظر به سؤالات تحقیق باشد.
- فصل بندی منعکس کننده بیان مسأله و تمرکز روی آن باشد.
- هر فصلی حداقل باید 2 نوشتار داشته باشد.
فرضیه
- حدسی است حساب شده درباره نتیجه تحقیق که در قالب جمله خبری بیان می شود که در نهایت ممکن است اثبات یا رد شود.
پیش فرض
- اصول موضوعه که در جای دیگر اثبات شده است و ما از این مطالب و موضوعات مسلم استفاده می کنیم و آنها را مفروض گرفتیم.
اهمیت و ضرورت تحقیق
در زمینه موضوع مورد نظر چه خلأ و نیازی وجود داشته که موجب انتخاب این موضوع شده است و انجام این تحقیق مشکلی را حل می کند و به چه نیازی از نیازهای جامعه پاسخ می دهد. پژوهشگر اهمیت مسأله را در قالب دو جنبه اهمیت کاربردی و اهمیت نظری مسأله بررسی می کند.
اهمیت نظری: با بررسی نظریات و تئوری های موجود، اهمیت مسأله را بیان می کند.
اهمیت کاربردی: در عمل به بیان فواید ونتایج کاربردی پژوهش می پردازد.
اهداف تحقیق
وضعیت ها و نتایجی که محقق با انجام تحقیق در صدد دستیابی به آنهاست.
انواع هدف:
علمی: ناظر به حل مشکل نیست بلکه صرفا شناخت مشکل است.
عملی: ناظر به حل مشکل است.
تفاوت ضرورت وهدف
ضرورت موجود است اما هدف مطلوب است.
ضرورت قبل از انجام تحقیق وجود دارد اما هدف بعد از انجام تحقیق حاصل می شود.
انواع هدف:
1- کلی
2- جزیی: ناظر به اهدافی که از زیر فصلها بدست می آید.
پیشینه تحقیق:
کلیه تحقیقات (اعم ازمستقل یا ضمنی)که پیش ازاین درزمینه مورد نظر انجام شده است.
انواع پیشینه ←پیدایی:ناظربه تاریخچه وخواستگاه این عنوان وموضوع است.(درچه زمانی بوده یاتاریخ و
تحولات پدیدآمده است)
پژوهشی:پژوهشهای دیگر
اص:همین موضوع رافرد دیگری کارکرده اما ازنگاه دیگر ،یا بخشی ازآن یا...
عام :علاوه برموضوع ما ،موضوع دیگری راهم دربردارد.(درضمن مباحث)
-منابع
1)مکتوب چاپی 1- کتاب 3- مقاله 5- گزارش پژوهش کاربردی وسازمانی
خطی 2-پایان نامه 4-جزوه
) غیرمکتوب آثارباستانی منابع تصویری
منابع صوتی منابع الکترونیکی
-انواع مرجع:
1-فرهنگ نامه فرهنگ لغت
فرهنگ اصطلاحات
فرهنگ شرح حال(تراجم یاسرگذشت نامه ها)
2-دایرة المعارف (دانشنامه ها)
3-سالنامه ها
4-کتابشناسی(فهرست ها)
5-معجم(نمایه ها) مثل مجله «نمایه» مقالات هرماه درمجله رسمی چاپ می شود که به صورت موضوع بندی است.
منابع دست اول بی واسطه دررابطه باموضوع استیا برای اوین باردرموضوعی نگاشته است.
دست دوم با واسطه دررابطه باموضوع است.
(مقالات)-MAGIRAN (پایان نامه های کشور) -IRAN.DOC
(مقالات) -NOORMAGS فهرست کتابها درکتابخانه های ایران-LIB.IR ، HOWZAH.IR-