روش خودسازی طلبگی

شناسه نوشته : 24264

1396/12/21

تعداد بازدید : 135

روش خودسازی طلبگی
در این جلسه استاد علم خواه فرمودند: 1_طبق نظریه ی ضرورت هدایت سیستمی برای تربیت انسانها،دین برای تربیت انسان آمده است و با استفاده از سیستم هویت بشری را به هویت انسانی می رساند.برای خودسازی نیازمند به ترسیم راه هستیم که درقرآن به اسم سبیل الله آمده است و دین بر اساس این راه ترسیم می شود که تفکری راهبردی است.

 

2_خودسازی تحت سیستم گام به گام علمی (منظم و منطقی) محقق می شود.د رتحصیلات حوزوی

 

نمی توان ترتیب ترم های تحصیلی را جابه جا کرد،زیرا این سیستم،سیستم علمی- منطقی است و اگر

 جابه جا شود دیگر سیستم عقلانی نخواهد بود .سیستم دانشگاه نیز همینگونه است و بخاطر همین نظم

و سیستم دارای خروجی مشخصی است.کسی که پزشک می شود به دلیل این است که در سیستمی

 منطقی درس خوانده است.بنابراین ضروری است که یک سیستم علمی و منطقی وجود داشته باشد تا

خروجی مشخصی پیدا کند.

3_حوزه جای علم است،حوزه یعنی علم پرستی.معبد ما حوزه است و معبود او علم است،اما در

 حوزه های ما معنویات بیشتر تدریس می شود.حوزه باید عالم علمی  تحویل جامعه بدهد نه عالم

نورانی.یکی از مهمترین صفات خداوند علم است و از طریق علم به قدرت،حیات،سمع و بصر می

رسیم.عرفا به دنبال عرفان هستند و عالم به دنبال علم و معرفت است.در دین سیستم علم وجود دارد

 و علما باید این سیستم هدایت علمی را پیدا کنند.

5_ما دوگونه ذهن داریم،1) ذهن عوامی،که استدلال  وعلم را پس می زنند.2) ذهن علمی، که 

حرفهای سطحی بی دلیل و غیر استدلالی را نمی پذیرند.

6_برا ی ذهنهای عوامی ،منبری ها از روش های ساده استفاده می کنند و از طرق مختلف آنها را

پای منبر می کشانند. این روش ،روشی کشکولی است.

اما برای ذهنهای علمی ،باید دین راهکار مناسبی برای آنها پیدا کند زیرا هدایت یک ذهن علمی بسیار

سخت است و برای همه چیز فلسفه و دلیل می خواهند.تعبدی نیستند و برای هدایت آنها نیازمند سیستم

گام به گام و فرمولیزه علمی هستیم .

7_چیزهای که  به ذهن علمی آسیب می رسانند:1)موسیقی،حتی موسیقی های حلال.2)زیاد خواندن

رمان.3)زیاد نگاه کردن به فیلم. این سه مورد بسیار سطحی و تاثیر گذارند و باعث میشوند ذهن

انسان آمادگی پذیرش مطالب علمی را نداشته باشد.

8)افراد به چهار دسته تقسیم می شوند.1)اهل دنیا.2)اهل دین.3)اهل عقل.4)اهل عصمت(انبیا و

امامان).

9_دو روش برای هدایت انسان ها داریم.1)روش سیستمی:بر اساس علم و حکمت و منطق

وفرمولیزه شده است.در آن آزادی و اختیارو حق انتخاب  وجود دارد .

.2)روش کشکولی:بر اساس موعظه است و عقلانیت ،آزادی و اختیار ندارد. فضایی بشری وغیر

 انسانی است.

در سیستم دانشگاه عقلانیت علمی وجود دارد همان گام به گام  که می گوییم.انسانی و دارای اختیار

است .اما  در سیستم حوزه  عقلانیت دینی وجود دارد.

بنابراین سیستم آموزشی باید عقلانیت دینی و منطقی داشته باشد تا بتواند خروجی مشخصی پیدا کند.