2- ماهیت خودسازی، در سیر و سلوک علمی،عملی و آشنایی با وظایف طلبگی است که باید با تمام قوا آن وظایف را انجام دهد.
3- خودسازی یعنی تغییر وضعیت موجود انسانی به تغییر وضعیت انسانی مطلوب. سیر و سلوک نیز حرکت معنوی انسان در مسیر
کمال انسانی و قرب الهی است.خودسازی و سیروسلوک به یک معنا هستند.
4- تمام موجودات عالم در حرکت هستند و اگرنه نابود می شوند،خداوند نیز حرکت ظهوری دارد.جسم و روح انسان نیزنیاز به
حرکت دارد و در غیر اینصورت نابود می گردد، حرکت روح در دین است و هدف دین تکامل انسان است. تفکر به معنی حرکت
عقلانی است.
5- منظور از خودسازی،خود حقیقی و خود ابزاری است . خود حقیقی همان روح است که حقیقت انسان می باشد و خود ابزاری
همان جسم است. خود حقیقی(روح) نیازمند به خود ابزاری(جسم) است.از نگاه اسلام ،بدن ابزاری است که هدف اصلی آن پرورش
روح است،منظور ما از خودسازی ،روح انسان است که باید پرورش یابد.
6- خداوند انسان را موجودی کامل،مختار و با اراده آفریده است که می تواند به دنبال خودسازی و پرورش روح خود برود.فرق طلبه
با دانشجو در این است که طلبه علاوه بر خودسازی باید جامعه را هم بسازد اما دانشجو تنها بفکر خودسازی است.
7- تغییرات انسانی برخی اختیاری است مثل طی کردن کمال انسانی و این یک وظیفه برای انسان است و برخی غیر اختیاری است
مثل پیری،فلسفه تولد انسان نیز همین تغییرات است.
8- در زندگی دنیایی مثل زندگی جنینی ،در ابتدای زندگی (وضعیت نامطلوب) است و در انتهای زندگی به (وضعیت مطلوب) یعنی
کمال می رسیم.
خودسازی در مورد وضعیت انسانی صحبت می کند یعنی از وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب.
9- خودسازی دارای سه مرحله است،مرحله اول، نفس است که بشری،طبیعت دنیایی و مادی است و سلوک طبیعی نام دارد.
مرحله دوم،عقل است که انسانی،دینی،عقلانی و مجرد است و سلوک عقلانی نام دارد.
مرحله سوم،قلب است که عرفانی،الهی،شهودی و عشقی است و سلوک عرفانی نام دارد.
مسیر انسان به ترتیب سیروسلوک ها است که باید سلوک ها را به ترتیب طی کند تا به سلوک بعدی برسد.برای رسیدن به مسیر
عرفانی باید مسیر عقلانی طی شود.
10- مرحله اول که فضایی نفسانی است ،مرحله حکومت نفس و ظهور تمام رذایل مثل خود پرستی،شهوت پرستی،اشیا پرستی و
...است که ریشه تمام انها شرک است.
مرحله دوم فضایی عقلانی است و مرحله حکومت عقل و ظهور تمام نیکی ها مثل خدا پرستی،اطاعت از رسول ،امام و ...است که
ریشه تمام آنها در توحید است.
11- خودسازی ،عبور از مرحله ی اول (حکومت نفس ) به مرحله ی دوم (حکومت عقل) است و راه کمال انسان در ورود به دنیای
عقل است که تمام حقیقت ها در آن است.