ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع)

شناسه نوشته : 25987

1397/10/09

تعداد بازدید : 338

اینک با توجه به روایاتی که درباره یاران خاص حضرت، ماهیت و مأموریت آنان گذشت، می توان گمانه زنی زد که هسته مرکزی و ستاد فرماندهی تشکیلات حکومت جهانی مهدی(ع) باید چگونه و دارای چه خصوصیاتی باشند. ولی درعین حال برای بهره گیری بیشتر از روایات معصومین(ع)، روایاتی را که درباره تبیین ویژگیهای یاران خاص امام زمان(ع) وارد شده، دست مایه خود قرار می دهیم. این ویژگیها را براساس روایات در سه محورکلی میتوان مورد بررسی قرار داد.

1ویژگیهای ظاهری

در پاره ای از روایات،ویژگیهای ظاهری یاران خاص حضرت مهدی(ع)بیان شده است.مانند روایاتی که درباره مشخصات ظاهری آنان از قبیل اسامی آنان و شهرهای آنان و غیر آن وارد شده که برخی از آنان پیش از این ذکر شد.

بعضی روایات درباره خصوصیات ظاهری ظاهری آنان،روایاتی است که محدوده سنّی آنها را بیان کرده و بیشتر انها را جوان معرفی می کنند.به عنوان نمونه ،امام باقر(ع) می فرماید:

یاران قائم همه جوان اند و پیرمرد در میان آنان نیست مگر مانند سرمه در چشم و نمک در غذا ،و کم ترین چیز در غذا نان است((اَصحابُ القائِمِ شِبابُ لا کَهُوُلَ فیهِم، اِلّا مِثلَ الکُحلِ فِی العَینِ وَ المِلحِ فِی الزّادِ ، وَاَقَلُّ الزّادِ المِلحِ))

بعضی دیگر از روایات ب رنگ، قد و اندازه،زیبایی و لباس پرداخته می فرماید:

همه ی آنها یک رنگ و هم اندازه اند،جمال و لباسهایشان یکسانند((...وَالزِّیُّ واحِدٌ ، وَ القَدُّ واحِدٌ، وَالجَمالُ واحِدٌ ، وَ اللِّباسُ واحِدٌ...))

برخی دیگر از روایات نیز چنان که گذشت به جنسیت تعدادی از یاران خاص پرداخته و ذکر می کند پنجاه نفر زن همراه آنان است.

پاره ای دیگر از روایات به قدرت بدنی آنان  پرداخته،می فرماید:

چون امر ظهور حضرت واقع شد،به هر انسان [از یاوران ایشان ]نیروی چهل مرد داده می شود((اَنَّهُ لَو قَد کانَ ذلِکَ، اُعطِیَ الرّجُلُ قُوَّۀَ اَربعینَ رَجُلاً...))

یا می فرماید:

همانا به یک نفر از آنان نیروی چهل مرد داده می شود و دل او از قطعه فولاد سخت تر می شود،اگر به کوههای آن روی آورد آنها را قطعه قطعه می کند!

2_ویژگیهای نفسانی

روایات متعددی به تبیین ویژگیهای معنوی و نفسانی یاران خاص امام زمان(ع)پرداخته اند.خصوصیاتی مانند علم و معرفت،ایمان ،خشیت الهی ،طهارت و تقوا،زهد،بینش و بصیرت،عبادت و بندگی،توجه به خدا،دعا و ذکر و نیایش و استغفار،شب زنده داری ،شرح صدر،صبر و شکیب و غیر اینها برخی از خصلتهای معنوی و نفسانی  یاران خاص حضرت مهدی هستند که در روایات به آنان اشاره شده است و ما در اینجا به ذکر بعضی از آنها بسنده می کنیم.

یک.ایمان:در نظام حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)عنصری که بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد و می تواند مثل کلیدی قفلهای بسته را در همه موارد و مسایل باز کند ،عبارت است از ایمانی عمیق و استوار که هم همت را بر می انگیزد،هم بازوان و گامها را محکم می کند و هم دلها را استحکام می بخشد؛به گونه ای که حوادث دنیا نمی تواند هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند.دلهای کارگزاران حکومت مهدوی(ع)با چنین ایمانی استوار مستحکم است.آن حضرت ،مؤمن ترین افراد را برای حکومت جهانی اش برگزیده است.

گاهی از این ویژگی در روایات به صراحت یاد شده و به عنوان مؤمنان حقیقی مورد ستایش قرار گرفته است.چنان که امام باقر(ع)می فرماید:

بدانید که آنها مؤمنان حقیقی اند((اَلا هُمُ المُؤمِنُونَ حَقّاً))

بر این اساس یاران خاص حضرت از تمامی اوصافی که در قران کریم برای ((مؤمنان حقیقی))بیان شده ،برخوردار خواهند بود.

گاهی از آنان به عنوان موحدان واقعی یاد شده است که به توحید ناب دست یافته اند((فَهُمُ الّذینَ وَ حدَّدُوا اللهَ حَقَّ تَوحیدِه))

گاهی نیز در قالب تشبیه و مانند ان از این ویژگی یاد شده است مانند این گفتار امام صادق(ع)که می فرماید:

آن(گنجینه ها)مردانی هستند که دلهایشان مانندپاره های آهن است،هیچ گونه تردیدی در آنها راه ندارد،در اعتقادشان ب خدا از صخره و سنگ محکم ترند((...هِیَ رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُم زُبُرُ الحَدیدِ، لا یَشُوبُها شَکُّ، فی  ذاتِ اللهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ...))

دربعضی روایات نیز برقوت جسمانی یاران خاص اشاره شده و در ضمن آن قوت ایمان هرکدام ازآنان از پاره های آهن محکم تر دانسته شده است مانند روایتی که می گوید: به هرکدام، توانایی چهل نفر داده شده و دلی مستحکم تر از پاره های آهن دارد.

 بدیهی است که همین قوت ایمان است که در میدان عمل ، قدرت مدیریت و فرماندهی را پدید می آورد؛ ایمان به خدا، ایمان به راه، هدف وآرمان حاکمیت حهانی توحید وعدالت، احساس فداکاری در راه هدف وخویشتن را جزو حزب الله و جندالله دانستن ؛ اینهاست که گروهی اندک را در صحنه مبارزه با کفر و استکبارجهانی پیروز می کند. «کَم مِن فِئَۀٍ قَلیلَۀٍ غَلَبَت فِئَۀً کَثیرَۀً بِاِذنِ اللهِ.»

دو. طهارت و تقوا: یک رکن مدیریت ایده آل، حفظ طهارت و تقوا، پاکیزگی در عمل واجتناب از هرگونه اختلاط با اهداف غیرمشروع یا اهداف غیرمقبول وغیراخلاقی است. مدیرخوب، مدیری است که هرکاری رابرعهده می گیرد، آن را با رعایت اصول اخلاقی صحیح انجام دهد.

یاران خاص مهدی(ع) به جهت برخورداری از طینتی پاک وطهارت و تقوایی ستودنی از انواع فسادی که حکومتها دچار آن می شوند، مبّرا هستند. فساد مالی، فسادکاری، قرارهای نامشروع وناموجه در زمینه های مسائل کاری ، جاذبه های دنیایی دل آنان را نمی لرزاند و تأثیری درآنان ندارد. آنها براصول خود پای بندند و پای خود را از مسیری که برایشان ترسیم شده، ذرّه ای کج نمی گذارند.

امام حسن عسگری(ع) این ویژگی یاران خاص مهدی (ع) را اینگونه بیان می کند: خداوند آنهارا با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگی نفاق پیراسته ، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشا ن برای پذیرش دین آماده...به آیین حق گرویده و در راه اهل حق گام سپرده اند. « بِرَّاءَهُمُ اللهَ فی طَهارَۀِ الوِلادَۀِ وَ نَفَاسَۀِ التُّربَۀِ ، مُقَدَّسَۀُ قُلُوبُهُم مِن دَنَسٍ النِّفاقِ ، مُهَذَّبَۀُ اَفئِدَتُهُم مِن رِجسِ الشِّقاقِ، لَیِّنَۀُ عَرائِکُهُم لِلدّینِ...یَدی نُونَ بِدینِ الحَقِّ وَاَهلِهِ...»

امام صادق (ع) نیز می فرماید:

خداوند با دست قدرت خود برشکم و پشت آنها، می کشد، دیگر هیچ حکمی برآنها دشوار نمی نماید. «یَمسِحُ اللهُ بُطُونَهُم وَ ظُهُورَهُم فَلا یُشکِلُ عَلَیهِم حُکمٌ.» 

آنان با امام خود پیمان می بندند که ازمحارم الهی وآلودگی های دنیایی چشم بپوشند. بنابراین، یاران خاص حضرت با پاک سیرتی خود در مسیرپاکی و تقوا گام برمی دارند. و حکومت جهانی مهدی(ع) مانند بعضی کشورهای اسلامی نخواهد بود که رهبران و مسئولان آنها، فسق و فجور کنند و محرمات کبیره را عملا انجام دهند، شرب خمرو تجاوز و تعدی ازحدود الهی کنند وبه انواع مفاسد وآلودگی ها گرفتار شوند. چنانکه امروزه مشاهده می شود هراز چندگاهی طبل رسوایی برخی ازسران ممالک در عرصه جهانی نواخته می شود.

سه. علم و معرفت : بدیهی است که کابینه مهدی(ع) برای اداره حکومت جهانی اش از تمام آنچه لازمه مدیریت ایده آل است، برخوردارند. از جمله شاخصه های مهم در این عرصه علم و دانش است. آنچه در روایات ذکرشد که هرکدام از آنان قوت و توان چهل تن را دارد، علاوه بر توان جسمانی، توان اداره وتدبیر امور را نیز شامل می شود که علم وآگاهی لازمه آن است.

شاخصه علم و دانش در همه سطوح مدیریت اعم ازسطوح بالا، میانی و رده های پایین باید مورد توجه قرار گیرد و هر مدیری باید علم وآگاهی ویژه حوزه کاری و مدیریتی را براساس آآااااابیمبنایمانیبلللتآموزه های دینی و مکتبی داشته باشد.

یاران خاص حضرت مهدی(ع) در حوزه مسئولیتی خویش مدیریت علمی خواهندکرد. بامدیریت غیرعلمی نمی توان جهان را اداره کرد. جالب این است که مدیریت علمی آنان براساس موازین اسلامی و منطبق بر کتاب و سنت است. چنانکه امیرالمومنین (ع) فرمود:

ای مردم ! سزاوارترین کس درامرحکومت و مدیریت، قوی ترین آنها به امرخدا درآن است.«اَیُّهاالنّاسُ! اِنَّ اَحَقَّ النّاسِ بِهذا الامرِ اَقواهُم عَلَیهِ وَ اَعلِمُهُم بِامرِ الله فیهِ.»

آنان ازنظرعلمی در بالاترین درجه قرار دارند و ازجام حکمت الهی و معرفت دینی به طور شایسته سیراب گشته اند. همان حضرت مراتب فضل وکمال علمی آنان را چنین توصیف می کند: پس در آن فتنه ها(ی آخرالزمان) گروهی صیقلی می شوند مانند صیقل یافتن شمشیر به دست آهنگر، دیده های آنان به نور قرآن جلا داده وتفسیر درگوشهایشان جا گرفته شود. در شب جام حکمت را به آنان بنوشانند. بعد ازآنکه در بامداد هم نوشیده باشند.

چهار. معرفت الهی : یاران خاص حضرت علاوه بر توانمندی های مدیریتی، اهل سیروسلوک معنوی هستند   وازمراتب بالای معرفت الهی برخوردارند. به این ویژگی با تعبیرهای مختلفی در روایات اشاره شده است.       به عنوان مثال امام صادق(ع) می فرماید:

عارفان به خداوند متعال از اهل حقایق که از روی کشف وشهود ربّانی عارف به خداهستند، با او بیعت می کنند.«یُبایِعُهُ العارِفُونَ بِاللهِ تَعالی مِن اَهلِ الحَقائِقِ عَن شُهُودٍ وَکَشفٍ بِتَعریفٍ اِلهیٍ»ّ

امام باقر وصادق(ع) از امام علی(ع) در توصیف آنان می فرمایند:

مردانی که خدارا به حق شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی(ع) درآخرالزمان هستند. «...رِجالٌ عَرَفُوا اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ، وَ هُم اَنصارُ المَهدِیِّ فی آخِرِالزَّمانِ»

ازبرخی روایات می توان استفاده کرد، که آنان دراثر عرفان علمی به مراتبی رسیده اند که قدرت تصرف درعالم دارند. به عنوان نمونه امام رضا(ع) می فرماید:

شیعیان او از اطراف واکناف جهان به سوی او می شتابند و زمین زیرپای آنها طیّ می شود، تا به محضر او رسیده بیعت نمایند.

در روایتی دیگر می خوانیم:

آنها در شرق وغرب در جهان در محراب خود ویا رختخواب خود هستند، بانگ امام را می شنوند. همین یکبار صدا به گوش آنها می رسد و همگی به سوی او می شتابند، چیزی نمی گذرد مگربه مقدار یک چشم به هم زدن که همگی در نزد او گرد می آیند.

در روایتی دیگردارد:

گروهی از آنها شبانه از رختخوابشان ناپدید می شوند وصبح در مکه حاضرمی شوند وبرخی از آنها آشکارا دیده می شوند که روی ابرها راه می روند.

یک احتمال از این گونه روایات همین است که دست کم برخی ازیاران حضرت طیّ الارض دارند و زمین زیرپای آنها طی میشود..

پنج . معنویت: پشتوانه انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع)، معنویت است. مهدی(ع) درمورد یاران خود روی قدرت معنوی واراده ناشی از ایمان و انسانیت، تکیه می کند وبه آن اهمیت می دهد. از این رو، درهر موقیعتی آنان را به تعبّد وتضرع سفارش می کند، تا هدف رافراموش ومقصد راگم نکنند وپیروزی های پیاپی، آنان را به غقلت و غرور دچار نسازد. همواره پیروزی را ازجانب خدا ببینند ومناجات ونماز را کلید نصرت او بدانند. امام باقر(ع) می فرماید:

چون حضرت مهدی(ع) برفراز نجف برآید به یارانش خطاب می کند: امشب را به عبادت به روز آورید. آنان در رکوع و برخی در سجده شب را به سحرمی رسانند وبه درگاه خدا تضرّع می کنند.«حَتّی اِذا صَعَدَ النَّجَفَ قالَ لِاَصحابِهِ: تَعَبَّدُوا لَیلَتَکُم فَیَبیتُونَ بَینَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللهِ.»

عبادت وبندگی؛ نماز و روزه، ذکرخدا، تلاوت قرآن، شب زنده داری، تضرّع و راز و نیاز باخدا، ارتباط دلها با خدای متعال، خدا را هدف قرار دادن، فریب ظواهر را نخوردن، دلبستگی پیدا نکردن به زر و زیور و زخارف دنیا و اموری دیگر ازاین قبیل معرّف معنویت و بنیه معنوی یک انسان و یا مجموعه ای از انسانها هستند و یاران خاص مهدی(ع) از همه جهات یاد شده برخوردارند.

امام جواد(ع) ازپدران بزرگوارش عبودیت و بندگی آنان را این گونه توصیف می کند:

آنان سلحشورانی هستند که در اطاعت خدا بسیارسخت کوش اند.«هُم کَرّارُونَ مُجِدُّونَ فی طاعَۀِ الله...»

امام صادق(ع) شب زنده داری وتضرّع آنان به درگاه خداوند را این گونه توصیف می کند:

آنان مردانی هستند که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش می رسد. شبها را با شب ززنده داری سپری می کنند.«رِجالٌ لا یَنامُونَ الّلیلَ، دَوِیُّ فی صَلَواتِهِم کَدَوِیِ النّحلِ یَبیتُونَ قِیاما عَلی اَطرافِهِم...»

ازاین گونه روایات استفاده می شود که یاران مهدی(ع) در انقلاب جهانی اش، عاشوراییانی هستند که عرفان و معنویت را با حماسه درهم آمیخته اند:

آنان در دل شب ، ناله هایی ازخشیت خدا دارند چون ناله مادران داغ پسردیده، آنها شب زنده داران در دل شب و روزه داران در طول روز هستند گویی دأب و روش همه آنان یکی است؛«لَهُم فی اللّیلِ اَصواتٌ کَاَصواتِ الثَّواکِلِ حُزناً مِن خَشیَةِ اللهِ ، قُوّامٌ بِاللَّیلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَأبُهُم دَأبُ واحِدٌ...»

شش. بصیرت: یاران مهدی(ع) از شمّ سیاسی فوق العاده بالا، آگاهی به زمان و مکان، تحلیل سیاسی از مسائل جهانی ودر یک کلمه ازبصیرت و روشن بینی قابل توجهی برخوردارند.

برخی روایات این ویژگی آنان را به قندیلهایی تشبیه کرده اند که دل هایشان را روشن کرده است.«کانَ قُلُوبَهُم القَـنادیلُ»

یاران مهدی(ع) شمشیرهارا در راه حق آختند وبصیرتی را که در کاردین داشتند آشکارکردند. طاعت پروردگارشان را پذیرفتند و فرمان واعظ خود را شنیدند.«...حَمَلُوا بَصائِرَهُم عَلی اَسافِهِم وَ دانُوِ لِرَبِّهِم بِاَمرِ واعِظِهِم.»

آنان به جهت چنین بصیرتی از رفتن کسی وحشت نمی کنند و از آمدن کسی به جمع خود پایکوبی نمی کنند.«...لا َیستَوحِشُونَ اِلی اَحَدٍ، وَلا یَفرَحُونَ بِاَحَدٍ دَخَلَ فیهِم...»

هفت. دارای قدرت روحی و صبروشکیب: جنگ با مستکبران عالم و در افتادن باکفر وشرک و نفاق تحمّلی بسیار بالا می خواهد. باید کسانی باشند که از زیربار مشکلات ناشی از آن خم به ابرو نیاورند.

یاران خاص حضرت دلی دریایی دارند، امواج متلاطم شداید وسختیها دل آنان را نمی لرزاند«قُلُوبُهُم کَزُبُرِالحَدید.» آنان برهر مشکلی که می تازند آن را رام خود می سازند. اگر به کوه ها هجوم برند آنها را ازپای درمی آوردند.«لَو حَمَلُوا عَلی الجِبالِ لاَ ذَلُّوها»

آنان گروهی هستند که با صبروشکیب خود برخدا منّت نمی نهند.«قَومٌ لَم یَمٌنُّوا عَلَی اللهِ بِالصَّبرِ...»

هشت . روحیه ی شهادت طلبی: یاران حضرت مهدی(ع) شیفته ی لقای الهی و عاشق شهادت اند و آرزو می کنند که در راه خدا به شهادت برسند.«...یَتَمَنَّونَ اَن یُقتَلُوا فی سَبیلِ اللهِ.»

موارد یادشده برخی از ویژگیهای نفسانی ومعنوی یاران خاص حضرت بود که ذکرشد.

_3 ویژگی های عملی و رفتاری

برخی ازخصوصیت عملی یاران خاص حضرت را می توان در محورهای زیر مورد بررسی قرارداد.

یک . سادگی وبی پیرایگی : یاران مهدی (ع) جلال وجبروت وحشمت ظاهری ندارند. با دبدبه وکبکه ظاهری وتشریفات چشم پرکن نیستند. از این رو، در میان زمینیان ناشناخته اند. در نگاه مستکبران خوار و کوچک جلوه می کنند، ولی درمیان ملکوتیان معروف و در نگاه مومنان ارزشمند هستند.

امیرمومنان در وصف آنها می فرماید:

گروهی با کافران به نبرد می پردازند که در نظر مستکبران خوار و زبون هستند، درآسمان معروف و در زمین ناشناخته اند.«یُجاهِدُهُم فِی اللهِ قَومٌ اَذِلَّۀٌ عِندَ المُتَکَبِّرینَ، فِی الاَرضِ مَجهُولُونَ، َو فِی السَّماءِ مَعرُوفُونَ.»

ظاهرآنان نشان نمی دهد که جزو اصخاب خاص مهدی (ع) هستند. مگردرهشت سال دفاع مقدس کسی شهیدهمت، شهیدباکری، شهیدخرازی ودیگرسرداران رشید اسلام را می دید باور می کرد که فرمانده لشگر و فدائی راه امام راحل(ره) هستند؟!

جوانان پا به رکاب امام زمان(ع) در انقلاب جهانی اش نیز همین گونه اند. آنان چون ساده وبی پیرایه اند به چشم نمی آیند، ولی آوازه آنان به جمع ملکوتیان رسیده است.«فِی السَّماءِ مَعرُوفُونَ» 

دو. جدیّت درکاروتلاش روزانه: یاران مهدی(ع) به تعبیرشهیدبهشتی شیفتگان خدمت اند نه تشنگان قدرت. آنان برای کار در حکومت جهانی مهدی موعود(ع) وتحقق بخشیدن به منویّات امام زمانشان سراز پا نمی شناسند. آرام و قرار ندارند. تنبلی، بی حالی، سهل انگاری وکار را به دست حوادث و قضاوقدر سپردن در قاموس آنان مفهومی ندارد.

یاران مهدی(ع) مردانی هستند که شبها نمی خوابند ویا به قدر اندک می خوابند.«رِجالٌ لا یَنامُونَ الَّلیلَ...». یک معنای عبارت این است که شبهارا به شب زنده داری می پردازند. ولی معنای دیگرش نیزآن است که اینان خوابشان سبک است ، کمتر می خوابند و شبها علاوه برشب زنده داری به فکرمردم، خدمتگزاری وچگونگی انجام وظیف کردن برای آنان هستند. چنانکه در حدیثی دیگر امام صادق(ع) به مفضّل می فرماید:

 

ای مفضّل ! بدان، اگر حکومت در دست ما بود، جز سیاست شب(عبادت، اقامه حدود وحقوق الهی وحراست مردم) و سیاحت روز(سیرکردن و رسیدگی به مشکلات مردم )...چیزی درکار نبود.

یاران حضرت اگرجانشان را نیز در راه خدمتگزاری والتزام رکاب امام زمان(ع) بدهند، احساس می کنند کاری بزرگ نکرده اند«...لَم یَستَعظِمُوا بَذلُ اَنفُسِهِم فِی الحَقِّ»

آنها در مبارزه نیز همواره آماده و جدّی هستند ودر این راه دست از سلاح برنمی دارند تاخدا راضی شود.«لایَکُفُّونَ سُیُوفَهُم حَتّی یَرضَی اللهُ عَزَّوَجَلَّ.»

آنان راهبان شب اند وشیران روز. در میدان کاروتلاش همانند شیری ژیان ایفای نقش می کنند.

سه . ساده زیستی: یکی از نقاط ضعف در مدیریت و مدیران ، روحیه اشرافیگری است. اشرافیگری به تعبیرمقام معظم رهبری برای یک کشورآفت است، ولی اشرافیگری مسئولان، آفت مضاعف است.

یاران خاص مهدی(ع) زندگی معمولی دارند. روند زندگی آنها به سمت تنعّم و تجمل پرستی نیست. آنها با امامشان پیمان بسته اند که همانند اوساده زندگی کنند؛ غذای ساده بخورند؛ لباس ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولی سوارشوند؛ به مقدار کم قانع باشند.

امام صادق(ع) درباره ساده زیستی حضرت مهدی(ع) می فرماید:

به خداسوگند! او جامه درشت می پوشد وخوراک خشک وناگوار می خورد.«فَوَاللهِ مالِباسُهُ اِلَّا الغَلیظَ وَ لا طَعامَهِ اِلا الجَشَبَ.»

امام زمان (ع) ازیاران خود تعهّد می گیرد که همین سیره را عملی کنند وآنهانیز در این مسیر دست ازپا خطا نمی کنند.

چهار . ولایتمداری: یاران حضرت، امام خود را به شایستگی می شناسند وبه او اعتقاد دارند.«اَلقائِلینِ بِاِمامَتِهِ.» این معرفت، شناخت شناسنامه ای نیست بلکه معرفت به حق ولایت است. از این رو، به امامشان عشق می ورزند و دلهای آنان ازمحبت مهدی(ع) لبریزاست. برلوح دل آنان جزالف قامت مهدی(ع) نوشته ای نیست.این شیدایی به حدّی است که برای تبرّک دست برزین اسب امام می کشند و تبرّک می جویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود مهدی(ع) را در میان می گیرند و از او محافظت می کنند.«یَتَمَسَّحُونَ بِسَرجِ الاِمامِ یُطلُبُونَ بِذلِکَ البَرَکَۀَ وَ یَحَفُّونَ بِهِ یِقُونَهُ بِاَنفُسِهِم فِی الحَربِ...»

ولایتمداری آنان علاوه برعشق و دلداگی در برابر امام زمان(ع)، درطاعت از فرامین ایشان عینیت می یابد. آنان بازوان  پرتوان مهدی(ع) ودربرابر او سلم محض ومطیع هستند. تمام تلاش آنها همین است که فرامین امامشان را اجرا کنند.«مُجِدُّونَ فِی طاعَۀِ اللهِ وَ طاعَتِهِ.» آنها مهدی(ع) را محور، قلّه وچشم انداز تمام حرکتها وجهت گیری های خود می دانند و در راستای کمک به آرمانها و منویات و تدابیراو گام برمی دارند وبه دلالت او و با انگشت اشاره او حرکت می کنند.هرچه امام دستورشان دهد، انجام می دهند. در برابر فرمان امامشان از کنیز زر خرید، مطیع ترند.«وَ هُم اَطوَعُ مِنَ الامَهِ لِسَیِّدِها.»به تعبیر امروزه آنان در برابرقرائت امام زمان(ع) از خود قرائتی جدا ندارند.

پنج . انظباط و روحیه تشکیلاتی: نظم و انضباط، شرط اصلی برای توانایی هرسازمان نظامی است. ستاد فرماندهی حکومت جهانی مهدی(ع) از انضباطی آهنین، نظمی منطقی و روحیه تشکیلاتی برخوردارند. معنا ندارد غیرازاین باشد؛ چراکه آنان می خواهند دنیارا به نظم وانضباط وادارند و انسجام جهانی ایجادکنند. امام علی(ع) این ویژگی آنان را اینگونه ستوده است:گویا انان را که می نگرم که هیأتی یکسان وقد وقامت برابردارند، جمال و برازندگی ولباس آنان نیزمثل هم است.«کَأَنّی اَنظُرُاِلَیهِمَ و الزِّیُّ واحِدٌ وَ القَدُّ واحَدٌ وَ الجَمالٌ واحَدٌ وَاللِّباسٌ واحِدٌ.»

شش . اتحاد و انسجام و برادری: یاران خاص حضرت برگزیدگانی اند که خداوند قلوب آنها را به یکدیگر گره زده است.«یُؤَلِّفُ اللهُ بَینَهُم...»«یُؤَلِّفُ اللهُ قُلُوبَهُم.» روح برادری ، اعتماد ، همدلی و یکرنگی برآنان حاکم است. اندیشه هایشان متحد ویگانه ، دیدگاههایشان همانند، دلهایشان به هم پیوسته وبه هم گره خورده است. به یکدیگرعشق می ورزند و باهم مهربانند و خیرخواه همدیگرهستند. رابطه دوستی آنها چنان مستحکم است که گویی برادران تنی و ازیک پدر و مادرند.«کَأَنَّما رَبّاهُم اَبٌ واحِدٌ وَ اُمُّ واحِدَۀٌ قُلُوبُهُم مُجتَمِعَۀٌ بِالمحَبَّۀِ وَ النَّصیحَۀِ.»انسجام و اتحاد کلمه درمیان مدیران مطلبی بسیاراساسی و مهم است و یاران حضرت از این نعمت الهی به شکلی شایسته برخوردارند و تواضع و روح برادری درمیان آنان موج می زند. از این رو، به یکدیگر احترام می گذارند. خیرخواه یکدیگرند. نسبت به هم مواسات دارند. هیچ گونه اختلاف و نزاعی میان آنان در نمی گیرد و...

هفت . روحیه ی حماسی وسلحشوری : هنرمدیریت همین است که بتواند از موانع عبور کند وموانع آنهارا متوقف نسازد و مأیوس نکند که بگویند نمی توان جلو رفت. یاران مهدی (ع) در شجاعت ودلیری ونترسی بی نظیرند. روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند«هٌم کَرّارُونَ...»

 

آنان سپاه غضب ومظهر خشم الهی اند که درآخرالزمان برای یاری حضرت مهدی(ع) خواهندآمد.«جَیشُ الغَضَبِ قَوٌم یَأتُونَ فی آخِرِالزَّمانِ...» آنان در کارزار همانند شیرانی هستندکه از بیشه ی خود بیرون آمده اند وهیچ چیز جلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوههارا ازجای خود برمی کنند و ازموانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس ازدیگری فتح می کنند.«کُلُّهُم لُیُوثٌ قَد خَرَجُوا مِن غاباتِهِم ، لَو اَنَّهُم هَمُّوا بِازالِۀِ الجِبالِ لازالُوها مِن مواضِعِها.»

آنان تیز پروازان وبهترین سوارکاران دنیاهستند.«هُم خَیرٌ فِوارِسَ عَلی ظَهرِ الارضِ اَو مِن خَیرِ فَوارِسَ عَلی ظَهرِالارضِ.»

برای درهم کوبیدن ظلم واستکبار وبا شعارانتقام گیری از خون امام حسین(ع) به راه می افتند. ابّهت وآوازه آنها جلوتراز خودشان حرکت می کند و در دل دشمنان اسلام رعب می افکند. رعب و وحشت آنها یک ماه جلوتراز خودشان پیش می رود و خداوند به وسیله آنها امام زمان (ع) را یاری می کند.«شِعارُهُم: یا لَثاراتِ الحُسَینِ! یَسیرُالرُّعبَ اَمامَهُم مَسیرَۀَ شَهرٍ...بَهَم یَنصُرُاللهُ اِمامَ الحَقِّ.» بحارالانوار،جلد52، ص308.

یاران مهدی(ع) گروهی هستند که براساس حق همواره بادشمنان دین خدا پیکار می کنند و پیروزی را به ارمغان می آورند.

هشت .عدالت پیشگی و دادگری: ازمأموریت های یاران خاص اجرای عدالت درممالک است. امام کاظم(ع) در تفسیرآیه شریفه«یُحیی الاَرضَ بَعدَ مَوتِها» فرمود:

نه اینکه خداوند زمین را با باران زنده کند، بلکه مردانی را برمی انگیزد تاعدالت را زنده کنند وزمین درپرتو آن عدالت زنده می شود.

اگریاران مهدی(ع) خود عادل نباشند چگونه خواهند توانست عدالت را درجهان برقرارکنند.«ذات نایافته ازهستی بخش/ کی تواند که شود هستی بخش».

خلاصه کلام اینکه آنان در شایستگیها و امتیازات به گونه ای هستند که به تعبیرامام علی(ع) نه از نسلهای گذشته کسی ازآنان پیشی گرفته ونه ازآیندگان کسی به مقام والای آنها می رسد.«لَم یَسبِقُهُم الاَوَّلُونَ وَ لا یُدرِکُهُمُ الآخِرُونَ.»

یاران خاص مهدی(ع) درهمه عرصه ها الگو ونمونه اند. آنجا که به عنوان فرمانده لشکرمهدی(ع) انجام وظیفه می کنند از تمام ویژگی های لازم دریک فرمانده لشکراسلام برخوردارند و در قلوب مؤمنان عالم جای دارند. هنگامی که به عنوان سربازی فداکار وشجاع در رکاب امام زمانشان هستند، چون پروانه ای برمحور شمع وجود رهبر ومقتدایشان می گردند، دلداده اویند، در برابر او تسلیم محض هستند و ولایتمداری را در عقیده و اخلاق وعمل عینیت می بخشند. وقتی که به عنوان کارگزارحکومت جهانی انجام وظیفه می کنند، شیفته خدمت اند نه تشنه قدرت، بی پیرایه اند، زندگی آنان درحد افراد معمولی است، برمحورعدالت حرکت می کنند. انجاهم که به عنوان شهروند جامعه جهانی هستند مطیع قانون مهدوی و در احترام به آنان پیشتازند.