آثار توکل در زندگی از منظراسلام

شناسه نوشته : 16164

1394/07/07

تعداد بازدید : 784

چکیده: توکل یکی از منازل بلند اخلاقی است که قران کریم در ایات فراوانی به ان تشویق و ترغیب نموده است. توکل یکی از منازل دین و مقامی از مقامات اهل یقین ،بلکه از درجات مقربین است. فهم دقیق آن دشوار و عمل به ان دشوارتر است.از دیدگاه علمای اخلاق توکل یکی از عوامل نجات بخش آدمی و از مقامات مقربان درگاه الهی است. درک و دریافت توکل کار دشواری است، زیرا اگر آدمی از اسباب امور بهره نگیرد و آن را از میان برگیرد در شریعت و سنن الهی طعن زده و اگر جز برای خدای سبحان تاثیر استقلالی قائل شود به بنیاد بینش توحیدی او خلل و نقصان راه یافته است.این تحقیق با رویکرد قرانی به تبیین موضوع آثار توکل در زندگی با هدف شناخت توکل و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته است و در این راستا مباحثی چون چیستی توکل و راه های دستیابی به توکل مطرح شده است. ان چه به دست آمده این است که انسان در زمینه توکل باید از خود خداوند متعال یاری بخواهد در این تحقیق به آثار توکل نیز اشاره شده است تا انسان ها بدانند که در اثر توکل برکاتی در زندگی فردی و اجتماعی ظاهر می شود. از جمله این آثار محبوبیت انسان متوکل،کفایت الهی نسبت به امور متوکلان، برخورداری از بهترین وکیل ،پیروزی بر دشمن،رهایی از سلطه ی شیطان و افزایش مقاومت در برابر مشکلات می باشد. برای این که انسان ها الگوهای مناسبی داشته باشند انبیا به عنوان بارزترین اسطوره های توکل و چراغ هدایت بشر معرفی شده اند . در قرآن کریم علاوه بر انبیا دیگر حضرت ابراهیم «علیه السلام» مهم ترین و بارزترین اسطوره توکل معرفی شده است. نتیجه تمام اعتقادات و توجیهات آن است که انسان علاوه بر تلاش و کوشش و استفاده درست از اسباب و علل که مخلوق خداوند هستند، نتیجه کار را به خدا واگذارد و تنها به او تکیه کند. کلیدواژه ها: توکل، توکیل، وکیل.

شورای عالی حوزه علمیه قم

مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران

 

حوزه علمیه حضرت معصومه «سلام الله علیها»

قم-جعفریه

 

موضوع:

آثار توکل در زندگی از منظراسلام

 

نام استاد:

سرکار خانم اکبری

 

تهیه و تنظیم

سمیرا زارع دستنائی

 

بهار

 

ب

1394

مقدمه:

«الحمد لله الذی لایبلغ  مدحته القائلون ولا یحصی نعماءه العادون لا یودّی حقه المجتهدون الذی لا یدریه الیهم».[1] «سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان و تلاشگران از حق او درمانده اند. خدایی که افکار ژرف اندیشی، ذات او را درک نمی کنند. آن چه از خلال آیات و روایات به دست می آید و اکثر دانشمندان علوم مختلف نیز به آن اعتراف کرده اند . این است که چیزی نیست مگر« موجودی نیازمند» و این مطلب حکایت از ان دارد که انسان در تمامی مراحل زندگی موجودی وابسته آفریده شده است و نیاز دارد به کسی یا چیزی تکیه کند.

انسان ها در مواقع نیاز ابتدا به نیرو وتوان خودشان تکیه می کنند و زمانی که از نیرو وتوانشان کاری بر نیاید به سراغ اسباب و علل اطراف خود رفته و آن قدر به این اسباب و وسایل چنگ می زنند تا بلکه مشکلشان حل شود، وقتی از حداکثر توان و استعدادهای اطراف خود استفاده کردند و نتیجه گرفتند دچار سردرگمی و نا امیدی می شوند.

اما چاره و و درمان انسانی که دچار یاس و ناامیدی شده است، چیست؟چه راهی برای او وجود دارد؟ آیا کسی هست که انسان به یاری او اطمینان داشته باشد و به او تکیه کند ؟



[1] .نهج البلاغه،خطبه اول،ص32.

پاسخی که می توان به این سوال داد این است که تنها یاری گر « خدای متعال» است . اوست تنها تکیه گاه و همه ی انسان ها باید به او تکیه کنند.« لا اله الا هو علیه توکلت وهو رب العرش العظیم؛ جز او خدایی نیست ، من بر او تکیه کردم و او پرودگار عرش بزرگ است».[1]

بررسی و مطالعه ی تحلیلی « مفهوم توکل» به حوزه ی «معنا شناسی قران» باز می گرددو «معنا شناسی» دانشی است که با جست و جو و پژوهش در « معنا» و تحقیق و تحلیل درباره « کلمات کلیدی زبان » سرو کار دارد تا جهان بینی قومی را از طریق « زبان» آن قوم به مثابه ابزاری برای تفسیر جهان به دست آورد و بنابراین معنا شناسی قرآن یعنی جهان بینی و نوع نگاه قرآن به جهان.[2]

توکل یکی از منازل اخلاقی است که قران کریم در آیات فراوانی به آن ترغیب و تشویق کرده است.

از دیدگاه علمای اخلاق ، توکل یکی از منجیات یعنی از عوامل نجات بخشی آدمی و از مقامات مقربان درگاه الهی است. درک و دریافت توکل کار دشواری است؛ زیرا اگر آدمی از اسباب امور بهره نگیرد و ان را از میان برگیرد، در شریعت و سنن الهی طعن زده و اگر جز برای خداوند سبحان تاثیر استقلالی قائل شود به بنیاد بینش او خلل و نقصان راه یافته است. خدای سبحان در قران همه را با توکل فرا خوانده آن را شرط ایمان به شمار آورده و فرموده است:« ... و علی الله فتوکلوا ان کنتم مومنین، و بر خدا توکل کنید اگر به او گرویده اید».[3] از منظر قران متوکلان محبوب خدایند:«... فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین، پس توکل کن بر خدا که خدا انان را که بر او اعتماد کنند را دوست دارد.»[4]

توکل یکی از مراحل سیر سالکان الی الله است که خدای علیم و قدیر زا به عنوان وکیل، گزینش و پذیرش می کنند و تدبیر وسرپرستی امور خویش را به او می سپارند. آشنایی با مفهوم قرانی توکل ضرورتی اجتناب پذیر است؛ زیرا این مفهوم بلند آسمانی دست خوش تحریف و برداشت های ناصواب  گردیده است. برخی کژاندیشان ، توکل را با بهره گیری از اسباب و ابزار طبیبی ناسازگار دانسته و کاهلی و تنبلی پیشه ساخته اند. به راستی ماهیت و حقیقت توکل پیست؟ ارکان و زمینه های توکل کدام است؟ توکل پند درجه دارد؟ توکل چه آثار ، نتایج و پیامدهایی بر زندگی هر فرد دارد؟

این ها مهم ترین پرسش هایی است که در این تحقیق بدان پاسخ داده ایم.   



[1].سوره توبه(9)،آیه129.

[2] .حسین،روحانی نژاد،توکل، چ دوم، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان،1386،ص9.

[3] .سوره مائده(5)،آیه 23.

[4] .سوره آل عمران(3)،آیه159.

فهرست منابع:

*قران کریم

*نهج البلاغه

- کتاب ها

1- بهمنی،اصغر،توکل (بیایید به خدا اعتماد کنیم)،قم:عروج،1386 ش.

1-    جوادی آملی،عبدالله،تفسیر موضوعی قرآن،ج11،چ دوم،بی جا،اسراء،1378.

2-    حسینعلی پور،حمید،توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)،چ اول،تهران: عروج 1386.

3-    خوانساری،جلال الدین محمد،شرح فارسی غررالحکم و دررالحکم،با مقدمه و تصحیح و تطبیق میر جلال الدین حسین ارموی(محدث)،ج1و3،چ چهارم،تهران،دانشگاه تهران،بی تا.

4-    خداوردی،حسن،اخلاق زندگی،چ اول،تهران:کتاب سبز،1389 ش.

5-    راغب اصفهانی،حسین بن محمد،مفردات الفاظ قرآن،تحقیق صنوان عدنان داودی،بیروت، الدار الاسلامیه ،1992.

6-    روحانی نژاد،حسین،توکل،چ دوم،تهران،کانون اندیشه جوان،1386.

7-    طباطبایی،محمد حسین،المیزان فی تفسیر القرآن،ج10و11و19،بیروت،موسسه الاعلی المطبوعات ،1376

 9- غزالی،محمد بن محمد،احیاء  علوم الدین،ج4،بیروت،المکتبه العصریه،1375.

- فخر رازی، محمد،تفسیر کبیر،ج6،بیروت،دارالفکر،1415ق.

11- کلینی،محمد بن یعقوب،الاصول من الکافی،ج2، تهران،دارالکتب الاسلامیه،1363.

12- ابن خلف التبرریزی،محمد حسین،به اهتمام محمدعباسی،برهان قاطع،بی جا:مؤسسه مطبوعاتی امیر کبیر،1336 ش.

 13- محدث قمی،عباس،سفینه البحار،ج2،چ سوم،بی جا،دار الاسوه،1416ق.

14- مجلسی،محمدباقر،بحارالانوار،ج68و75،بیروت:داراحیاء التراث العربی،بی تا.

15- محمدی ری شهری،محمد،میزان الحکمه،ج4،قم،دارالحدیث،1379.

16- مکارم شیرازی و دیگران، ناصر،تفسیر نمونه،ج3و7و9و10و24،تهران،دارالکتب الاسلامیه،1373.

17- نراقی،مهدی بن ابی ذر،معراج السعاده، به تصحیح و ویرایش رضا مرندی،تهران،شرکت سهامی طبع کتاب ،1346.

18- ـــــــــــــــــــــ، جامع السادات،ج3،قم،موسسه اسماعیلیان،1379.

19- نراقی،احمد،معراج السعادت،ج3،تهران:زهیر،1387ش.

-پایان نامه

1-براتی محمد آبادی،زهرا،آثار توکل در زندگی از دیدگاه قرآن و روایات،پایان نامه سطح2،جعفریه(قم) ،1391.